حبیب پیمان

این وبلاگ منعکس کننده نظرات و دیدگاه های شخص صاحب وبلاگ می باشد!

حبیب پیمان

این وبلاگ منعکس کننده نظرات و دیدگاه های شخص صاحب وبلاگ می باشد!

دروغ گفتن هم باید از خود حدی داشته باشد

از چاپ پوستر و کشمکش ها و رسوایی های جوانان قوم تان که یک طرف قضیه ابراهیم خان درویش و طرف دیگر قضیه علما و طلاب جاغوری از سنگامه قرار دارد، شاید تمام وبلاگ نویسان افغانی و بسیاری از وبلاگ نویسان ایرانی نیز با خبر باشند. بناءً لازم نیست شرح دهم که چه شد و چه نشد ـ ولی جهت آگاهی عمومی می خواهم چند نکته را خدمت تان عرض کنم تا فریبکار ترین فرد در جامعه ـ معصوم ترین شخص جلوه نکند.

 

من زمانی که پیامی از ابراهیم خان تحت عنوان « خنجر از دستِ عزیزان خوردن» را در وبلاگم خواندم، رفتم در وب سایت بسوی عدالت چنین نوشتم:

 

«««سلام دوستان عزیز!

هرچند من پوستر را ندیده ام و خوب بود اگر عکسی و یا کوپی از آن در جای انتشار داده می شد تا می دیدیم.

اما فکر نمی کنم آن عده که چنین کاری را انجام داده اند، از جاغوری باشند... احتمالاً یکی یا شاید هم دو تای شان از جاغوری باشند اما مجموع شان حتماً کسانی هستند که فقط از این نام می خواهند استفاده کنند.

در ثانی در جاغوری هم می تواند خر، گاو، قاطر و... زندگی کند. وقتی جاغوری شد، معنی اش این نیست که حیوانات در آن هیچ وجود ندارد.

من اینجا بحیث یک کسی که در جاغوری به دنیا آمده ام، این حرکت را یک حرکت کاملاً احمقانه می دانم و از تمام قومای عزیز خواهش می کنم بیشتر بحث منطقه را دامن نزنند و مطمیین باشند که احمق برای خودش یک قوم است و مربوط نه به قوم خاصی می شود و نه به منطقه خاصی.

من هم یک جاغوری هستم به اصطلاح و با خودم تعهد کرده ام که با تمام توانم در راه بابای ملت ما بابه مزاری و اهداف و آرمان های انسانی او تلاش کنم و بجنبم ـ تا روزی که زنده هستم..! برای رسیدن به این هدفم، وب سایت بابه مزاری را ساخته ام و امیدوارم هرچه زود تمام مواد لازمه را تهیه کنم:
www.babamazari.com

درود به روح پاک بابای ملت ما «بابه مزاری
»»»

 

چند روز نگذشت که پیامی دیگری از علما و طلاب جاغوری از داخل کشور در وبلاگم درج شد ـ رفتم نوشته شان را خواندم و در وبلاگ شان چنین نوشتم:

 

«««سلام دوستان عزیز و تشکر از پیام تان!

من فکر می کنم تمام آنچه که می شود، فقط یک مسله را روشن و روشنتر می کند که کار نیست اما وقت خیلی زیاد است!

چند نکته را می خواهم متذکر شوم اینگونه که:

1 ـ قامت پولادین آیدیالوژی استاد عبدالعلی مزاری که 99 در صد هزاره ها او را بابای ملتش می داند، از شیخ خطاب کردن و... خم نمی گردد و راهش که راه عدالتخواهی و راه انسانیت بود و هست، تا جهان است ادامه خواهد داشت..!

2 ـ مردم جاغوری با برخورد آقای درویش و حرکت دو سه تا شیخک ناشسته در قم، بدنام نمی شود و جاغوری ها که پاره ای از پیکر هزاره است، مانند دیگر هزاره های غیور و شجاع و با غیرت، همیشه فراتر از این مسایل اندیشیده اند و می اندیشند.

3 ـ جاغوری فقط یک نام است. جاغوری با دایزنگی با بهسود با ترکمند با دایکندی با ارزگان با یکاولنگ و خلاصه با تمام مناطق هزاره نشین معنا و مفهوم پیدا می کند. هرکسی هزاره ها را تحت نام منطقه می خواهد از همدیگر جدا کند و یا در این راستا تلاش می نماید، در حقیقت نوکرانی هستند که از جاهای دیگر برای شان جیره داده می شود.

شما دوستان از سنگماشه که این نوشته را منتشر کرده اید، ناچار بوده اید چون در برابر سوالات آقای درویش قرار گرفته بودید ـ اما در حقیقت تمام این نوع بحث ها و انتشار این گونه نوشته ها برای همه ما و شما خجالت آور است و شایسته نیست ما این نوع مسایل را دامن بزنیم. ما همه و همه یکی هستیم و ذکر نام منطقه به این صورتش به هیچ عنوان درست نیست. به گفته ی داود جان سرخوش که چه خوش سروده و چه عالمانه خوانده که:

تا که ما بهسود، تو جاغوری او دایزنگی موشه

کار های رنگ برنگی ضد آزره گی موشه

تیغ جلادان نمی پرسد ز تو نام و نصب
جاغوری کشته موشه یا کشته دایزنگی موشه

کارهای رنگ برنگی ضد آزره گی موشه
........................

شاد و سربلند باشید!
www.babamazari.com
www.fizia.org
در این قسمت ها اگر می توانید، کمکم کنید..!
»»»

 

از نوشتن این پیام یکی دو روز که گذشت، دیدم رسوایی زیاد و زیادتر می شود. بعد فکر کردم خاموش نشستن درست نیست و چون یک هزاره هستم می روم بحیث یک فرد از هردو طرف قضیه خواهش می کنم تا بس کنند. رفتم در وبلاگ و وب سایت هردو طرف چنین نوشتم:

 

«««سلام به صاحبان وبلاگ «علما و طلاب جاغوری» و مسؤلین وب سایت «بسوی عدالت» که آن را بنام مزاری باز کرده اید.

من بحیث یک هزاره از هردو جانب تان خواهش می کنم تا هم «وبلاگ علما و طلاب جاغوری» را و هم وب سایت «بسوی عدالت» را ببندید. اگر هزاره هستید و برای بهبودی قومای تان کار می کنید، بستن این دو مرکز در همین لحظه به نفع هزاره است که شما هم مسلماً برای منافع هزاره ها کار و فعالیت می نمایید.

اگر بابه مزاری امروز زنده می بود، از کار تان تا اینجا تشکری می کرد و از شما تقاضا می کرد که وب سایتی را که بنام او باز کرده اید، ببندید.

من هم از سمت خود که یک هزاره هستم و شما هم برای هزاره یعنی «من» کار می کنید، از شما و فعالیت های تان تا اینجا صمیمانه تشکر می کنم و اگر وبلاگ و وب سایت تان را ببندید، دو برابر تشکری نموده و شما را فرزندان آکاه قوم می دانم.

خونسرد باشید!
»»»

 

 

بعد از فرستادن این پیام، علما و طلاب جاغوری از داخل کشور جواب ذیل را برایم نوشت:

 

«««سلام به اقای پیمان
طوری که دوستان از قول اسد بودا گفته اند سایت بسوی عدالت را شما طراحی کرده اید . که سقم و صحت آنرا ما نمی دانیم و حال شما خواستار بستن سایت بسوی عدالت و وبلاگ الفبا شده اید . ما حضور شما دوست عزیز عرض می کنیم که سایت بسوی عدالت بقلم ابراهیم درویش از عموم جاغور ی ها پرسشهای را نموده بودند ( با اینکه هیچ ربطی به عموم جاغوری ها نداشت ) ما هم ضمن دادن چند جواب مختصر , پرسشهایی را , نه تنها از ابراهیم درویش و سایت بسوی عدالت که از مجمع علما و طلاب جاغوری مقیم قم هم مطرح کرده ایم . امید دوستان ما جواب روشن دهند . طوری که معلوم است آقای ابراهیم درویش هم بجای جواب روشن در پیامخانه الفبا طفره رفته است ...
ما الفبا را نمی بندیم و می خواهیم پس از این شریک راه همه دوستان در راه و بلاگداری باشیم . اگر شما دلیلی روشن برای بستنش دارید بفرما یید : ....
به نظر شما سایت بسوی عدالت کاری درستی کرده است ؟ این کار را ایجاد بد بینی بین مردم نمی دانید ؟ ضمن اینکه ما به دفاع از جاغوری بر نخواسته ایم زیرا خود می دانید که جاغوری همانند خیلی دیگر از مناطق هزارجات دچار هزاران نوع مشکل است . جریان انتخابات این درد ها را خوب بر ملا کرد . فکر می کنید بازهم جاغوری که یک بخش از پیکر زخمی هزارجات است مورد بد بینی و بی مهری بیشتر قرار گیرد ؟ پیام هادی را از سنگبری قم خواندید ؟ هادی چرا بیکار می شود ؟
چون متولد جاغوری است .
چون مجمع علمای جاغوری پوستر چاپ کرده اند .
در اخر چون سایت بسوی عدالت بقلم ابراهیم درویش بر پوستر , نقد نوشته است و خواسته از حرمت عکس بابه شهید دفاع نماید . کی جواب هادی را می دهد ؟

در اینکه از عکس نام بابه مزاری شهید سو استفاده می شود شکی نیست . نه در سایت بسوی عدالت بلکه در خیلی از جاهای دیگر و این و ظیفه همه است که نگذارند سو استفاده شود . البته این کار نیاز به یگ تشکیلات , بنیاد و ... دارد که باید پاسدار حریم نه تنها عکس که ارمان بابه شهید و همه شهدای کشور باشد .
برای شما پیمان عزیز ارزوی موفقیت و شاد کامی داریم
»»»

 

و ابراهیم خان درویش هم آمد در وبلاگم چنین نوشت:

 

««« ببرار جان خیلی بی‌انصافی! همین! یکبار بخوان، درست بخوان، بعد قضاوت کن. من چیزی نمی گویم، روح مزاری داور ما است»»».

 

بعد از اخذ این دو جواب، برای رفع سؤتفاهم پیام ذیل را نوشتم و در وبلاگ علما و طلاب جاغوری داخل کشور پست کردم:

 

«««دوستان گرامی طلاب جاغوری سلام دیگری از این دور افتاده خدمت تان تقدیم!

هدفم از اینکه نوشته بودم وبلاگ تان را بند کنید، این بود و است که پاسخی که لازم بود را، برای آقای ابراهیم درویش داده اید و آقای درویش هم اگر فهم سخن بتواند، همین برایش کفایت کرده است. منظورم این است که بیشتر از این بنفع هیچ کسی نیست. من عین خواهش را که از شما کرده بودم، از آقای درویش نیز کردم. بند کردن وبلاگ یا وب سایت، یعنی بند کردن همین بحث!

وب سایت بسوی عدالت را من نه بلکه ما در یک جمع باز کرده بودیم و طرح آن طرح من است. ولی ما در آن وقت و در آن جمع نمی خواستیم این وب سایت چنین باشد که حالا است. پلان ما در آن جمع این بود که ما برای بابه مزاری یک وب سایت مستقل باز کنیم که فقط و فقط انعکاس دهنده دیدگاه ها و آرمان های او باشد که به اساس آن پلان
www.babamazari.com را خریداری کردیم. اما من یک وقت متوجه شدم که از جمع دوستان بیرون انداخته شده ام که تا امروز هم نفهمیده ام دلیل چه بود.

 

پسانتر ها دیدم www.mazary.net باز شده است و من هم خوش شدم. ولی وقتی یک مقدار تعقیب کردم به این نتیجه رسیدم که پلانی که ما داشتیم، با باز شدن وب سیات بسوی عدالت آنچنان عملی نشده است. بناءً تصمیم گرفتم تا www.babamazari.com را دوباره فعال کنم که در روز دهم مارچ 2007 میلادی رسماً در شبکه انترنیت وصل گردید. من به این تصمیم هستم که تا زمانی که این وب سایت تحت کنترول من است، مختص به بابه مزاری می ماند و هیچگاهی به بیراهه کشانیده نمی شود. من این وعده را به تمام هموطنان می توانم بدهم.

بهرحال اگر از پیام قبلی ام که خواستار بند کردن وبلاگ تان شده بودم ناراحت هستید، عذر می خواهم اما باور داشته باشید که من با شما مخالفتی
ندارم و برعکس به فراخ بینی تان افتخار می کنم. اما هدفم این است که وقتی کسی بد می کند و شما بد مکافات می کنید، فرقی در میان باقی نمی ماند. انتظار من از شما که همه از یک منطقه هستیم و شاید بسیاری های ما هم صنفی هم بوده باشیم، این است که فراتر از این چیزها باندیشید. باور کنید تلاش و توهین دوتا ناشسته و خود فروخته در قم، نمی تواند از محبوبیت بابه مزاری در جامعه افغانستان بکاهد. در عین حال اگر آقای درویش با تمام نیرو از جاغوری و مردم آن تعریف و تمجید کند، کیفیت مردم جاغوری بالا نمی رود، اگر بدش را بگوید، از آن کاسته نمی شود. امیدوارم درکم کنید.

سربلندی تان را از خداوند می خواهم
»»»!

 

بعد از این زدنک و خاک باتک، ابراهیم خان درویش نوشته ای دیگری را بنام «آیت الله آصف محسنی شخصیت سیاسی یا دلال مذهبی» در وب سایت بسوی عدالت نشر کرد که در آن جلمه ذیل را با رنگ سرخ برجسته ساخته تا چشم همگان مستقیم به آن دوخته شود:

 

جمله درویش: 

«««... جالب‌تر از همه بعضی خواهان آن شده‌اند که سایت بسوی عدالت به خاطر نشر این رنج‌نامه باید تعطیل شود! ...»»»

 

جمله من: 

«««من بحیث یک هزاره از هردو جانب تان خواهش می کنم تا هم «وبلاگ علما و طلاب جاغوری» را و هم وب سایت «بسوی عدالت» را ببندید. اگر هزاره هستید و برای بهبودی قومای تان کار می کنید، بستن این دو مرکز در همین لحظه به نفع هزاره است که شما هم مسلماً برای منافع هزاره ها کار و فعالیت می نمایید»»».

 

حالا شما قضاوت کنید که چنین شخصی آمده نمایندگی رهبر هزاره ها «عبدالعلی مزاری» را به عهده گرفته است. شما جمله من که خواهان بند کردن وبلاگ و وب سایت شده بودم را، با جمله ابراهیم خان خوب زیر زره بین بگیرید و بعد قضاوت کنید.

 

در عین حال روی تاکتیکی که ابراهیم خان از آن استفاده می کند نیز دقت کنید. آمده از جملاتی چون سنگبری، کارگر، بی نوایی و غیره و غیره استفاده می کند تا بازدید کنندگان را از لحاظ عاطفی تحریک کند چون «هادی بد بخت از سنگبری قم» که حقایق را نوشته بود، طرفدار زیاد پیدا کرد و ابراهیم خان هم عاجل از او کوپی کرد که این خوب تاکتیک است. کدام فرزند هزاره در ایران در سنگبری کار نکرده؟ کدام یک از نویسندگان ما در ایران خرچ و مصرف یک ماهه عیال شان را تکمیل داشته؟ کدام فرزند هزاره در گوشه و کنار دنیا در بانک نشسته و بانک داری می کند؟ منی که در اروپا زندگی می کنم 18 ساعت در 24 ساعت کار می کنم و فقط 6 ساعت برای خود و آل و عیال و استراحت دارم. اروپا زندگی کردن معنی اش این نیست که ما مانند گاومیش ها 24 ساعت خواب هستیم.

 

در ثانی شیخ آصف را نقد می کند و در کنار آن نوشته اش را انتشار می دهد تا مردم را متوجه نوشته نقدی کند که هیچ هزاره ای نیست که بگوید ابراهم خان تو کار بد کرده ای ـ چون همه از شیخ آصف قندهاری نفرت دارند. این نقد کننده قبل از این در کجا بود؟

 

در پناه نوشته نقدی اش از مردم می پرسد:

 

آیا شیخ آصف خوب است و برای هزاره کار خوب کرده؟؟؟؟؟؟؟

مسلماً همه می گویند نه!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

باز می گوید:

 

آیا طلاب جاغوری خوب کار کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟

همه می گویند نه!!!!!!!!!!!!!!!

 

باز می گوید:

 

آیا آنچه که من گفته ام و می گویم، درست نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

همه می گویند کاملاً درست است و آفرین بر تو فرزند پاک قوم هزاره!

 

ببینید این تاکتیک دقیقاً تاکتیک شیخ آصف است که در لویه جرگه از آن استفاده کرد. مردم را گفت: «هرکس که مسلمان است از جایش بلند شود...» کی بود که می توانست بلند نشود؟

 

حرف آخر اینکه وظیفه هر فرد جامعه آگاه این است که وقتی جمله ای را در جای می خواند و یا می شنود، باید بدون غور و برسی نه رد کند و نه بپذیرد. حالا این نوشته و جمله خواه از دوست باشد خواه از دشمن باشد. پذیرش یک مسله و یا عدم پذیرش آن که بعد از دقت و زره بینی شخصی صورت می گرد، شایسته است و نشان دهنده تیز بینی، هوشمندی و خلاصه زنده بودن یک شخص است.

 

ما بحیث یک انسان همیشه باید دقیق باشیم. از نیروی فکری و مغز خود باید کار بگیریم و استفاده کنیم. این مهم نیست که طرف کی است، خواه جاغوری باشد، بهسود باشد، اوغو باشد، تاجک باشد و خلاصه هر کفر و مسلمانی هم که باشد، مهم نیست ـ مهم این است که ما چیزی را بدون دقت نباید بپذیریم و یا رد کنیم.

 

موفق باشید

 

تفریح:

«گل و گلزاره بیری» یک آهنگ تصویری از صفدر توکلی ـ ریشه در یوتوب

 یک آهنگ تصویری از متین جان ـ ریشه در وب سات خود متین جان

 

 

 

نظرات 36 + ارسال نظر
هزاره جمعه 17 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 13:37

شما هم خوب نوشتید اما توجه وداشته باشید ابراهیم درویش کارگاه و سنگبری ندارد ایشان در کانادا هست همان جناب حلیمی بقول اقای خلیلی مردنی کرم جگر !
زیاد سر گردان نکنید خود را بگذارید هر چی دل تنگشان می خواهند بنویسد سایت بسوی عدالت هم ریشخندی شرو کده و داره فیلمهای کمیدی منتشر مونه تابادشان بشیند نیاز به زمان دارد . شما حوصله کنید

احمد جمعه 17 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 14:44

جناب حبیب بهتر است سیاه کاریها خود را اصلاح کرده وبعد به فکر مردم باشی واگر ازاین فرا تر قدم مجبورم...... امید وارم نصیحتم را گوش کنید

حاتم جمعه 17 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 16:01

سلام . نمی دانم که اقای حبیب برار جان چرا ایقدر ناراحت استی در یک دنیای دمکراتک زندگی میکنی و خود را انقدر بالا و پاین میزنی که فکر می کنیم دنیا خراب شده نه بابا دنیا خراب نشده خیره که نظر تو را رد کرده این دنیا است هر یکی از یک تکنیک استفاده مونه. تو هم بیا از یک تکنیک دیگر استفاده کن قومای جاغوری از تکنیکی می خواست استفاده کند در زیر ریش شیخ فاسد چیزی گر شان بیاید ولی نشد که نشد برار جان پیمان عزیز من هم از جاغوری هستم به خدا از کار های قومای خود خجالت می کشم تا کی این نوع مردم نام مردم شریف مان را بد میکند. تا کی می خواهند از سر بازوی مردم به هر عنوان که شده حتی به فروش مردم که تمام شود استفاده کند. ما مثل تو رنجی این موضوع را میکشم و باور داشته باش که هرگز ازاین نوع مردم دفاع نمی کنم این ها مردم را به هر نوع که شده استفاده می کند در جاغوری ۷۰ در صد مشکل از این نوع مردم است یک دوا از دست این مردم به سادگی فیصله نمی شود. من خجالت می کشم که از این نوع مردم دفاع کنم.

فاطمه سرخابی شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 07:35 http://rawshangari.blogfa.com

پیمان عزیز خوب است که انها را بحال خودشان بگذارید، مداخله شما هیچگونه تاثیر نخواهدداشت بخاطریکه زیر این کاسه ها نیم کاسه های دیگریست. اگروقت داشتی لطفآ پاسخ سوالات دوستان را درباره حجاب اسلامی در سایت روشنگری خوانده و بو نظرات سازنده تان را اراۀ فرماید.

اسد بودا شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 08:55 http://saat13.blogfa.com/

برادر عزیز آقای پیمان من به هیچ کسی نگفته ام که شما طراح سایت به سوی عدالت بوده اید. من مدت ها است که از دنیای انترنت و سایت و سایت داری به عزلت پناه برده ام. گهگاهی اگر چیز بنویسم به سایت بسوی عدالت می فرستم و یا اگر کوتاه تر بود در وبلاگ عیسی مسیح(عیسی نوری از قره باغ غزنی) منتشر می کنم. راستش من گاهی فقط به وبلاگ تان سر می زنم همین و نمی دانم در کجایید و چکار می کنید و طراحی سایت بلد هستید و یا نیستید. برای من همین قدر که در دنیایی انترت حضور گرم دارید، با عث خوشحالی است و برای تان آرزوی موفقیت و سر بلندی دارم. در مورد جنجال و شما و آقای درویش هم نظر من آن است که شاید بهتر بود به جای اینکه بگویید سایت بسوی عدالت بسته شود، می گفتید نوشته درویش را بردارد. چونکه سایت به سوی عدالت به نظر من بسیار بیشتر از نوشته ی درویش است. نوشته های از جواد سلطانی، علی امیری، و استاد دکتر محمد امین احمدی و سخنانی از بابه مزاری و زینیب و خانواده شهید ابوذر و ... در آن وجود دارد. من نمی گویم که کامل است، می گویم وقت یک عضو دچار آسیب می گردد نباید حکم کرد که پس ان را نابود کرد. اگر دست دچار آسیب شود، منطقی تر این است که من به جای کشتن خودم دستم را قطع کنم. به هر حال من راز این حرفی شما را که باید سایت تعطیل شود خوب نمی فهمم.

اسد بودا شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 09:09 http://saat13.blogfa.com/

برای من که شما را دست دارم نظر شما چندان منطقی و معقول نیست. علاوه به نظر من در این دنیای چند صدایی به درویش هم حق داد چیزی بگوید. ما می توانیم درویش را نقد کنیم و می توانیم بگوییم که دیدگاهت غلط است. اما در هم حق دارد دنیایش را بفهمد و فهمش با من و تو و دیگر دوستان در میان بگذارد. و نظر دیگه اینکه اگر ما واقعا راست می گوییم که حرف مناسب شان سایت مزاری بزنیم، آن های که معتقدند این حرف ها مناسب شان سایت نیستند حرف های بهتر بفرستند. من تا هنوز هرچه به این سایت فرستاده ام از نقد فیلم تا تحلیل تاریخ با وجود آن ها منتشر کرده اند. به نظر من در این سایت به روی همه باز است، لا اقل آن حرف های خوبی را که ما نمی دانیم چیست بیایید به جای چند تریبون از یک تریبون بگوییم. تا هم گفتگو صورت بگیرد و هم به بحث تعطیلی سایت و این چیزها نیانجامد. شاید من و تو بگوییم که سخنان درویش بد است، درویش شاید به این دلیل که از مسایل تیوریک خوب سر در نمی آورد، تند روی می کند، اگر واقعا معتقدیم که سخن او بد است، پس باید آن سخنی خوبی را که او قادر نیست بگوید باید من و تو بگوییم. من اگر از دینایی انترنت بیرون رفتم به این دلیل بود که حس می کردم حرفی برای گفتن ندارم. هرگاه فیلیمی را ببنیم و یا کتابی را بخوانم و تئاتری بروم که حس کنم می شود از آن سوژه برای انسانی کردن جهان ساخت می نویسم و به سایت بسوی عدالت می فرستم. شاید سایت های دیگری هم نوشته هایم را مننتشر کنند، اما راستش من برای اینکه طرف های گفتگویم هویت مرا بدانند زیز نام مزاری می نویسم و افتخار هم می کنم. زیرا هنوز کسی را شایسته تر از مزاری برای خود نیافته ام. اگر خیلی شخصی بود، در وبلاگ عیسی نوری می نویسم، او هم لطف نموده منتشر می کند. خب این قصه سر دراز دارد! بهتر کوتاه کنم و آن اینکه من هم برای درویش و هم برای شما حق گفتن قایلم و برای هردوی تان آرزوی سر بلندی دارم. سر بلند باشید!

اسد بودا شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 10:33 http://saat13.blogfa.com/

ببخشید اشتباهی تایپی داشت. درستش این است: برای من که شما را از ته دل دوست می دارم نظر شما را در باره بستن سایت بسوی عدالت چندان منطقی و معقول نیست. علاوه بر این به نظر من در این دنیای چند صدایی که هرکس بنام روشنفکر و دین دار و شارع و متفکر و غیره به ریش زمان و شاخ می خندند به درویش هم حق داد چیزی بگوید. ما می توانیم درویش را نقد کنیم و می توانیم بگوییم که دیدگاهت غلط است. اما او هم حق دارد دنیایش را بفهمد و فهمش با من و تو و دیگر دوستان در میان بگذارد. و نظر دیگه اینکه اگر دوستان راست می گویند که حرف های گفته شده در این سایت مناسب شان نام مزاری بزرگ نیست، به جای این حرف های نامناسب حرف های مناسب و بهتر بنویسند تا در سایت منتشر گردد. من تا هنوز هرچه به این سایت فرستاده ام از نقد فیلم گرفته تا تحلیل تاریخ با وجود آنکه خودم می دانم شایست نام مزاری نیست، آن ها لطف نموده منتشر کرده اند. به نظر من در این سایت به روی همه باز است، لا اقل آن حرف های خوبی را که ما نمی دانیم چیست بیایید به جای چند تریبون از یک تریبون بگوییم. تا هم گفتگو صورت بگیرد و هم به بحث تعطیلی سایت و این چیزها نیانجامد. شاید من و تو بگوییم که سخنان درویش بد است، و شاید درویش به این دلیل که از مسایل تیوریک خوب سر در نمی آورد، تند روی می کند، اگر واقعا معتقدیم که سخن او بد است، پس باید آن سخنی خوبی را که او قادر نیست بگوید باید من و تو بگوییم. اگر من دینایی انترنت را ترک گفتم به این دلیل بود که حس می کردم حرفی برای گفتن ندارم. اکنون نیز هرگاه فیلمی را ببنیم و یا کتابی را بخوانم و تئاتری بروم که حس کنم می شود از آن سوژه برای انسانی کردن جهان افغانستان ساخت می نویسم و به سایت بسوی عدالت می فرستم. شاید سایت های دیگری هم نوشته هایم را مننتشر کنند، اما راستش من برای اینکه طرف های گفتگویم هویت مرا بدانند زیز نام مزاری می نویسم و افتخار هم می کنم. زیرا هنوز کسی را شایسته تر از مزاری برای خود نیافته ام. اگر خیلی شخصی و بیشتر بیان حال و روزگار خودم بود، در وبلاگ عیسی نوری می نویسم، او هم لطف نموده منتشر می کند. خب این قصه سر دراز دارد! بهتر کوتاه کنم و آن اینکه من هم برای درویش و هم برای شما حق گفتن قایلم و برای هردوی تان آرزوی سر بلندی دارم. هردوی تان سر بلند باشید!

اسد بودا شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 12:27 http://saat13.blogfa.com/

سلام پیمان عزیز! خب باز هم از پرسش اصلی طفره می روید. چرا به خاطر مقاله درویش سایت تعطیل شود. و از کجا معلوم است که درویش از گردانندگان اصلی سایت باشد؟ به هر حال من به عنوان یک داور بی طرف برای هردوی تان آرزوی سر بلندی دارم.

راه باتران شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 14:29 http://www.rainrow.persianblog.com

سلام.
خیل یدوست دارم با شما بیشنر اشنا بشم.

اسد بودا یکشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 10:01 http://saat13.blogfa.com/

باشد عزیز! هرچه شما بگویید آن کنم!

صدای هزاره جات یکشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 15:10 http://www.angury.com

همه چیز را آسان بگیرید زیراکه در دنیا انواع و اقسام انسان وجود دارد و اندیشه ها نیز متفاوت ازهم و امیدوارم از هم آزرده نباشید

باران یکشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 16:03 http://www.rainrow.persianblog.com

سلام.
براتون دعوت نامه جی میل ارسال م یکنم و بعد از باز کردن جیمیل توسط شما اونجا براتون میگم که من چه کسی هستم اینجا زیاد راحت نیستم.

موفق باشید

ناروی یکشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 21:21

دوستان سلام . امید واریم هزاره را در قالب هزاره بودن بشناسید . نه در قالب منطقه . مزاری برای هویت مردم
هزاره > جان شیرین خویش را قر بانی کرد .

قیس ا دوشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 12:00 http://www.qais123.blogfa.com

دوست سلام . میتوانی سخنرانی گلبدین حکمتیارو مدا حه ثرای را در مورد مذ کور در دو بخش وید یویی تصویری ببنی .

یک قوما سه‌شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 08:27 http://www.bacheazra.blogfa.com/

حبیب جان و همه عزیزان را سلام تقدیم باد
این همه تصادم اعصاب بخاطر پوستین ملا نصرالدین چرا؟؟؟دوستان ما درقم پوستری را چاپیدند(به حکم فقیه مجاهد) تا بسنجند که مردم فراموش کار ماجنایات آن ابوفسادرا از یاد برده اند یا نه؟؟؟.واما این ماییم که اصل موضوع را به فراموشی سپرده و به جان هم افتاده ییم.اگر مردیدبیاید بنویسید که چها کردند آنانیکه باورشان داشتیم وبا خرید فتوای از فتوادانیی شان خودرا تباه کردیم
موفق باشید

باران سه‌شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 14:15 http://www.rainrow.persianblog.com

سلام براتون دعوت نامه جیمیل ارسال میکنم اونجا بهتر میشه صحبت کرد.

ع ترکمنی سه‌شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 19:50

سلام به تمام دوستان.
بعقیده من مانسل جوان هزاره باید از سیاستهای رادیکالیزم و فندامینتالیزم دوری کنیم و نگذاریم ملت هزاره مثل دیگران دوباره زیر یوغ افراطیون قرار بگیرد.
نام نهادن احزاب و تشکیلات بنامهای طلاب آخوندها وو جز بدبختی چیزی نسیب ملت نخواهد شد.ما باید از تاریخ و گذشته خود درس بگیریم و دور نگر باشیم شما شاهد هستید که گروه طالبان نام تمام

سرخ برف چهارشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 20:46

سلام علیکم
می بخشید یک گپ بسیار دلم را تنگ کرد.
امی باران استی بارش استی لطفا ایرانی قیله نکو.
سرم پیش تو لوچ.
البته بالحن دوستانه بخوان گپ مره.
تشکرات.

باچه آزره پنج‌شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 10:35 http://www.bacheazra.blogfa.com/

سلام یمان کاکی نازنین
بامطلبی در مورد شهادت نقشبندی آپم کاکا
سبز باشی

عبداللهی لومان پنج‌شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 15:42 http://www.abdullahi.blogfa.com

سلام دوست گرانقدر.
از اینکه فرصت خواندن تمام مطالب تان را ندارم تا نظر در خور شان وبلاگ وزین تان دهم پوزش می طلبم ...
در اولین فرصت چنین خواهم کرد.
ضمنا از آمدنت سپاسمندم ... من هم دوست دارم آن جناب را بیشتر وبهتر بشناسم.

قیس ا پنج‌شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 15:47 http://www.qais123.blogfa.com

سلام دوستی گرامی . سخنرانی گلبدین را در مورد وحدت ملی میتوانی ببنی در دو قسمت که خیلی مهم است !!

باران پنج‌شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 16:09 http://www.rainrow.persianblog.com

سلام.
خسته نباشید .ممنونم که جیمیل باز کردین من روز شنبه ساعت ۵ بعد ازظهر ان هستم خوشحال می شوم که تشریف بیاورید.

ارادتمند

غرجستانی جمعه 24 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 06:31 http://daikondi.blogfa.com/

سلام دوست گرامی!
نوشته هایت جالب بود. موفق باشید.

صبحدم جمعه 24 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 13:13 http://sobhdam.googlepages.com

سلام پیمان جان

جای غصه خوردن یک دفعه طرف های ما بیا و در جمع تریاکی هاسخن بگو.

توسلی غرجستانی شنبه 25 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 03:47 http://daikondi.blogfa.com/cat-34.aspx

سلام بر پیمان عزیز!
تارنگار بابه مزاری لینک شد. تراوش قلمی در سالگرد شهید مزاری از بنده با عنوان :شهید مزاری؛ هویت ملی و وحدت ملی. در تارنگار من ثبت شده که اگر مصلحت دیدید در وبلاگ بابه جای دهید. قبلا سپاسگزارم.

نسیم استرالیا یکشنبه 26 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 13:24

سلام پیمان عزیز:-
داستان دور و دراز و در عین حال سخت آزار دهنده
تشکر از شما که حداقل برای آنها موضوع اصلی را فهمانده اید و آن اینکه به لحاظ خدا (فراتر از این مسله ها)) فکر کنید.
موفق باشید.

توسلی غرجستانی دوشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 06:28 http://daikondi.blogfa.com/

سلام دوست عزیز!
از لطف تان ممنون. در ضمن تارنگار شما(صبحدم) نیز افزوده شد. البته فعلا به دلائل از ارسال عکس معذورم بدار.
موفق باشید.

غرجستانی دوشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 06:32

جناب پیمان صاحب! ببخشید اشتباها در پیام (صبحدم) ذکر شد که بدین وسیله پوزش می خواهم.

کمال کابلی چهارشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 23:25 http://kamalkabuli.blogfa.com

سلام به حبیب جان پیمان .
عجب جنجالی گیر افتادی ؟ کاش این بحث به شکل منطقی و عاری از التهاب دنبال میگردید . کنون تقاضای این برادر کوچک ات این است که در مورد بستن سایت ها پافشاری و اصرار نکنید بلکه بشکلی به این بحث خاتمه بدهید . چون که به نفع هیچ گروه منطقوی یک ملت نیست و خودت این را نیک میدانی . توفیق شما را در راه حفظ و استحکام پیوند های برادری و با همی آرزو مینمایم .
با محبت .

ئخسفشبش چهارشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 23:44

bali Ibrahim Darwish haman aaqaye Mohammed Amin Halimi(saheb weblog TARDID DIGAR) ast ou dar sangbori kar namikonad dar Canada ast

باچه آزره دوشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 06:51 http://www.bacheazra.blogfa.com/

کاکی جان عزیز درود
مطلبی در مورد ؛ تجلیل هفتم ثوررا ، در باچه ازره مطالعه فرمایید
موفق باشی

ناروی سه‌شنبه 24 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 09:54

سلام حبیب قومای گل . هنوز هم که هنوز هست با قوما در گیری ؟ خداوند تو فیق در خود با وری برای احاد ملیت محروم هزاره ما عنایت کند . راستی قومای عزیز گاه میتوانی در این سایتhttp://jaghori1.com/ هم دید گاه تان را بنو سی ویا هم بعض وقت در پالتاک بیا صحبت هایی سیاسی هم بکن .

م.طاهریان چهارشنبه 9 دی‌ماه سال 1388 ساعت 11:56 http://tahirian.blogfa.com

سلام به شما
بلاگ که در بلاگسکایی باشد
ولی خیلی زیباست امیدوارم به نیز سر بزنی

شیفته گمنام سه‌شنبه 29 دی‌ماه سال 1388 ساعت 18:41 http://www.1357.blogfa.com


سلام بر شما دوست نازنین
صورنای با شعر گونه ای دیگر به استقبال شما نشسته است
امید که با نقد و نظرتان یاریم فرمایید.
بدرود

هزاره یکشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 15:04

سلام مزاری پرست عزیز

رازفر هیپتالی چهارشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:19 http://guleshurkh.blogfa.com

سلام
رازفر با مطلب جدید: "زن موجود فروتر یا ..."
منتظر لطف نقد و نظر شماست.
سبز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد